Thursday 4 April 2013

Resipi Ummi : Macaroni Goreng plus ayam black pepper with mushroom

Hai... ha, kali ni nak masuk entry pasal resipi plak.. ok klu orang lain suka makan pasta, spageti wat ever la, tp aku adalah seorang yg cukup xsuka makan benda alah mcm tu..aku rasa mual la klu makan benda2 cmtu, tekak aku ni xleh masuk arr makanan2 " KEJU" cmtu, tekak aku ni leh masuk makanan2 '" SAMBAL BELACAN JEK"... hahaha... tp xjugak, tengok la jenis masakan mcm mana.. tp sapageti masam tu mmg aku xleh bla la..

OK disebabkan hubby n anak aku suka makan benda2 cmtu, jd utk SYNCRONISED kan makanan kami, aku cuba mencipta macaroni goreng ni, hah, rasanya mmg mcm ko mkn benda alah ni kat kedai, tp ni versi kedai makan aku la...hahahah.. nak tau rahsianya??

Bahan-bahan :

*macaroni ( ikut suka la nk byk mana ) direbus utk melembutkan
*Sos spageti cendawan KIMBALL ( aku suka kimball sb xmasam sgt cm prego tu)
*hirisan bwg merah ( 1/2 biji)  dan bwg putih ( 2 ulas) (klu dadukan bwg merah tu lg sedap) 
*Cili giling ( klu nk pedas, klu xnk xyh letak)
*telur 2 biji
*Sedikit serbuk ORIGANO dan Black Pepper .
RENCAH
*potongan dada ayam ( rencah) / boleh gak nk guna ayam cincang / daging cincang
*sayuran ( lobak, kobis dan cendawan enoki ) - tp aku xletak sb anak aku xmakan sayur..

Gambar bahan2 :



Macaroni yg direbus

 ayam black pepper ( lauk lebih smlm) hehehe

 bwg merah dan putih yg dihiris

 sos kimball dan cili giling
Cara nya:

1. Panaskan minyak dan tumis hirisan bwg merah dan bwg putih, smpai wangi
2.  masuk cili giling dan sos kimball ( agak2 la dlm 3-4 sudu sos kimball tu)
3. masuk air sikit je nak bg kuah cket, kacau smpai sos pekat
3. dah sebati, masukan telur dan biarkan sedikit kering, tp jgn kering sangat
4. masukan ayam dan gaul sampai mesra dan naik bau
5. masukan serbuk origano dan black pepper + garam cket, kacau sehingga sebati sumer
6. bila dah hampir masak, bru masuk macaroni. supaya macaroni x terlalu lembik.
7. kacau perlahan sehingga mersa semuanya....siappp utk mamam...slrppp sedapnyaaa

Tadaaaa...gambar kurang menarik sb xder sayur..;(

xper arr, janji sedap...jom mamam... Bismillah...

1 comment:

  1. Baby yg umur setahun ke atas pun boleh makan ni sb xpedas..

    ReplyDelete